Regeringen borde inför coronapass för att undvika restriktioner

Tisdag 9 november 2021

På senare tid har smittspridningen gällande covid-19 ökat i hela världen men även i vårt närområde Skåne, Blekinge samt Danmark. I Danmark har regeringen nu föreslagit att coronapass ska införas i syfte att hejda smittspridningen. Regionråden Gilbert Tribo (L) och Anna Mannfalk (M) menar på att den svenska regeringen bör gå samma väg i syfte att undvika nya restriktioner.

– Läget är fortfarande allvarligt och pandemin måste tas på fortsatt allvar. Vi har under en längre period fått uppleva hårda restriktioner och folks frihet har begränsats i en bred omfattning. Nu när smittspridningen ökar igen behöver regeringen agera och därför vill vi att regeringen inför coronapass som gäller för alla i samhället. Regeringen har kritiserats för att vara saktfärdig i coronakommissionens rapport, nu finns det en möjlighet till att agera förebyggande, säger Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd.

Antalet fall av covid-19 fortsätter att öka i Skåne i långsam takt. Det är en utveckling som pågått sedan mitten av oktober. Antalet fall ökar för tredje veckan i rad. Ökningen syns i åldersgrupperna 0-9, 20-29 och 40-59. Cirka 80% av de över 16 år är nu vaccinerade mot Covid-19.

– Människor måste känna att de kan fortsätta leva i det öppna samhälle vi nu återstartat. Det finns en risk nu när vintern kommer att smittspridningen ökar och därför behöver vi nationellt ta ansvar och införa coronapass. Region Skåne har gått före under hela pandemin och vi kräver nu att regeringen skyndsamt tar fram en lösning för att fortsätta hålla samhället öppet även när vi ser i omvärlden att smittan ökar. Det finns inte tid till att sitta och vänta. Vi kräver därför nationell handlingskraft i detta nu, menar Anna Mannfalk (M), regionråd och 1:e vice ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd.

Ehälsomyndigheten erbjuder sedan en tid tillbaka coronapass till individer som har återhämtat sig från covid-19 eller har vaccinerat sig mot covid-19. Därmed finns förutsättningarna till att fatta ett beslut om coronapass i samhället, utan större tekniska hinder.

Gilbert Tribo (L

Ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden och regionråd

Telefon: 0768- 87 03 07