Regeringen fortsätter att svika skånska elkunder

Tisdag 26 oktober 2021

Kristianstadsbor betalar idag tre gånger mer för sin el, än elkunder i norra Sverige. I september slog elpriserna ett nytt rekord med en pristopp på 163 öre/kWh. För en skånsk villaägare bränner de skenande elpriserna stora hål i plånboken.

Situationen är unik. Aldrig förr har elpriset varit så högt i södra Sverige. Under augusti betalade vi i Skåne dubbelt så mycket för vår el som en stockholmare. Och tre gånger så mycket som en norrlänning. I september har priserna gått upp än mer och flera nya pristoppar har nåtts. Periodvis har kostnaden legat med toppar på närmare två kronor under morgon och kvällstid

Det höga elpriset slår hårt mot de skånska hushållen. Och värre blir det. Elprisanalytiker, som Johan Sigvardsson på elbolaget Bixia, varnar för att en ”väldigt, väldigt dyr vinter” väntar.

Behovet av överföring av el från norra till södra Sverige beror i huvudsak på nedläggningen av fungerande kärnkraftverk i södra Sverige samtidigt som begränsningar i transmissionsnätet hindrar el från norra Sverige att överföras till södra Sverige. Med denna bristande energiförsörjning kommer nu skenande elpriser på grund av landets indelning i olika elprisområden.

Företag i Skåne har flera gånger varnat för att elkrisen får stora konsekvenser för investeringsviljan och expansionsmöjligheterna. Risken för elbrist gör att de hellre skjuter upp planerade beslut om utökad verksamhet eller överväger att flytta utomlands. Det följer en utveckling som finns i hela landet där elbristen hotar jobb och företagande. Enligt Tillväxtverket är tiotusentals arbetstillfällen hotade. Elbristen slår därmed mot hjärtat i industrin och exporten.Vad som även är oroande är att bristen på el gör att södra Sverige behöver förlita sig på import av ”smutsig el”, främst kolkraftsproducerad el från våra grannländer, för att klara energiförsörjningen. Under hösten har även enorma mängder olja eldats i Karlshamnsverket. Att vi i ljumma dagar i september eldar 140 000 liter olja – i timmen – i Karlshamnsverken är en mycket oroande utveckling. Det är ett energi- och klimatpolitiskt misslyckande.

En stabil och långsiktigt hållbar tillgång till fossilfri el är viktigt för hela Sveriges framtida tillväxt och den gröna omställningen. Det är orimligt att elkunder i södra Sverige ska betala tre gånger mer för sin el jämfört med elkunder i norra delen av landet. Skånes elkris är ett haveri för regeringens energipolitik.

Nu måste regeringen prioritera Skånes elförsörjning. Ett omtag när det gäller landets energipolitik är nödvändig. Och framför allt Skåne behöver få igång en lokal och planerbar elproduktion som säkerställer behovet av effekt och nätstabilitet. Kärnkraft är det enda realistiska alternativet om vi ska förbli fossilfria.

Louise Eklund, 1:e Vice Ordförande i Regionala Utvecklingsnämnden (L)

Pierre Månsson, Kommunalråd i Kristianstad (L)

Sven Olof Hederoth, Simrishamn (L)