SELMA LAGERLÖF VAR MED OCH BILDADE SVERIGES LIBERALA PARTI

Lördag 9 januari 2016

Det var en brokig samling människor som för 80 år sedan bildade Sveriges liberala parti, Folkpartiet. Flera av dem hade varit engagerade i olika liberala rörelser tidigare. Ofta handlade deras engagemang om fritt näringsliv, om sociala frågor, om skola och om rösträtt.

En av dem var författaren Selma Lagerlöf, främst känd som författare av Nils Holgersson och andra böcker som gav henne nobelpris i litteratur, men också starkt engagerad för kvinnors rättigheter.

GRUNDARE Hon var med och startade Folkpartiet 1934, men var också partiets representant i fattigvårdsnämnden i kommunen där hennes älskade Mårbacka ligger. En annan tidig liberal profil var Raoul Hamilton från Ovesholm. Han satt i riksdagen under lång tid och startade samtidigt en skola för bygdens ungdomar på Ovesholms slott. Hamilton är ett bra exempel på hur liberaler då och nu tänker. Även om han själv hade det ganska bra ställt var han inte nöjd. Han ville att alla skulle få mer makt över sitt eget liv. Därför engagerade han särskilt för att förbättra för fattiga och han ansåg att det allra viktigaste var att var och en fick en bra skola.

OSJÄLVISKA Det som gjorde Folkpartiet speciellt på den tiden var att partiet samlade människor som inte framförallt stred för att förbättra sin egen situation. Det var nämligen det som var det normala då. Ett parti bildades för att förbättra för arbetarna, ett parti ville slå vakt om böndernas villkor, några ville ha revolution och de konservativa kämpade för att behålla sina egna privilegier.

Liberalerna i Folkpartiet tog i stället strid för lika rättigheter och skyldigheter för alla. Man ville bygga ut skolan, man slog vakt om ett fritt näringsliv för att fler ska kunna försörja sig på eget jobb och för att välfärden skulle kunna förbättras. Man var också engagerad för kvinnors lika rättigheter och förbättringar för dem som hade det allra svårast i samhället. Man betonade individens frihet, men också hennes ansvar för sig själv och andra.

MER FRIHET Detta är tankar som präglar Folkpartiet liberalerna än idag. Det är inte så konstigt. Liberalismen som ideologi står fortsatt stark och arbetet för ett mer liberalt samhälle, för mer frihet, blir aldrig färdigt.

Liberalismen är en frihetsrörelse som formats successivt i engagemanget för den enskilda individens frihet. Historiskt sett har liberalismen sina rötter i de idéer som formulerades under den humanistiska renässansen. Viktiga bidrag till den tidiga liberalismens utveckling gjordes på 1600-talet, där den så kallade ärorika revolutionen i England innebar de första stegen mot parlamentarism och rättssäkerhet. I 1700-talets upplysningstid formulerades de liberala principerna för näringsfrihet och tryckfrihet. Den amerikanska revolutionen 1776 blev det dittills radikalaste genombrottet för liberala idéer.

RELIGIONSFRIHET Liberaler på 1800-talet var pådrivande för frihetliga idéer som föreningsfrihet, religionsfrihet och frihandel. Det var inom den liberala idéströmningen som principer om jämställdhet och politisk demokrati kom till sitt tidigaste uttryck. På 1800-talet utvecklades även de socialliberala idéerna om allmän skolgång, arbetarskydd och sociala skyddsnät. Det är utan tvekan så att de Sverige som finns i dag till stor del präglat av liberala framgångar. Det är vi folkpartister stolta för, men vi vill mer.

Det var liberala pionjärer som drev fram den allmänna folkskolan i Sverige och formulerade folkbildningstanken. I dag tar det liberala kunskapsidealet sig uttryck i vår politik för att den svenska skolan och forskningen ska vara världsledande.

Det var liberaler som kämpade för att Sverige skulle vara öppet för omvärlden, från 1800-talets frihandelsstrid och framåt. I dag är det liberaler som står upp för en human f lyktingpolitik och driver på för fördjupad samverkan mellan länderna i Europa.

Det var liberaler som tog strid för både ekonomisk frihet och väl utbyggda sociala skyddsnät. I dag arbetar vi för bättre villkor för entreprenörer, ökad valfrihet i välfärdssektorn och jämlik tillgång till välfärdstjänster. Det var liberaler som var först med att föra in miljöfrågorna i svensk politik, och som framgångsrikt kämpade för att rädda de sista stora älvarna från utbyggnad. I dag arbetar vi för att möta klimathotet och andra miljöutmaningar genom en miljöpolitik baserad på vetenskap, teknikutveckling och ekonomiska styrmedel.

Det var liberaler som formulerade idén att den enskilda människans rätt att bestämma över sitt eget liv går före traditioner eller gruppnormer, och liberaler var de första att kräva en lag mot könsdiskriminering. I dag arbetar vi vidare för jämställdhet och mot all slags diskriminering och intolerans.

Det finns en tydlig linje mellan den liberala traditionen och framtidens liberala uppgifter. Världen förändras och utmaningarna förändras, men liberalismens uppdrag är och förblir att riva hindren för varje människas frihet.