Fördubblade vårdköer under rödgröna styret

Gilbert Tribo: "Vi i Liberalerna vill ta ett helhetsgrepp om problematiken inom den skånska sjukvården"

Torsdag 11 maj 2017

Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Anna-Lena Hogerud (S) skriver (3/5) att tillgängligheten inom den skånska vården har ökat. Hon påstår också att Liberalerna inte anser att sjukvården behöver mer resurser. Båda dessa påståenden är felaktiga.
För det första har tillgängligheten – alltså vårdköerna och antalet vårdplatser – försämrats kraftigt under S och MP:s tid vid makten. Antalet skåningar som väntat mer än 90 dagar på operation eller annan åtgärd har ökat från 2 423 år 2014 till 4 930 år 2016. Efter två år av rödgrönt styre har alltså köerna mer än fördubblats. Det är knappast konstigt att skåningarna har sämst syn på vården i hela landet.
För det andra anser vi i Liberalerna Skåne att primärvården – alltså vårdcentralerna – behöver mer resurser.
Vid vårt årsmöte förra helgen röstades just ett sådant förslag igenom tillsammans med en satsning på att utbilda 300 allmänläkare årligen under fem år. Det skulle ge 15 nya läkare bara i Kristianstad och göra att Skåne uppfyller riksdagens mål om en läkare per 1 500 invånare.
Hogerud har rätt i att anslagen till Region Skåne ökat kraftigt de senaste åren. Sjukvården har fått 4,3 miljarder kronor mer sedan 2014. Men utan att analysera varför dessa resurser inte skapat ökad tillgänglighet och färre sjukskrivningar bland vårdpersonal kräver hon att regionskatten höjs.
Hon vill alltså att skattebetalarna ska öppna sina plånböcker ännu mer, men hon vill inte diskutera hur nuvarande resurser kan användas på ett mer effektivt sätt.
Vi i Liberalerna vill ta ett helhetsgrepp om problematiken inom den skånska sjukvården. Det finns ingen ”quickfix” och därför behövs olika typer av åtgärder. Vi vill bland annat att vårdbiträdena återinförs. Det skulle ge övrig vårdpersonal välbehövlig avlastning, korta vårdköerna och ge fler personer en fot in på arbetsmarknaden. Är de styrande inom S och MP villiga att stödja vårt förslag?
Gilbert Tribo, Kristianstad, gruppledare för Liberalerna i Region Skåne