”Ung och nyfiken på politiken” besökte EU-parlamentet

Tisdag 9 maj 2017

Vårt första besök i Bryssel gick till Sveriges ständiga representation vid Europeiska unionen, eller “Reppen” som myndigheten aningen ledigare kallas. Kort sammanfattat verkar Reppen för att den svenska regeringens intressen ska få så stort genomslag i EU som möjligt. Trots att representationen, med sina 120 anställda, är att betrakta som Sveriges största utlandsmyndighet var det få i vår grupp som på förhand kände till dess verksamhet. Vid vårt besök mottogs vi av Charlotta Erikson, handläggare ansvarig för besöksgrupper, som därefter gav oss en övergripande men spännande presentation av Reppens mål och dagliga arbete. // Robin Eek.
Måndag 14.00, mötet med Pernilla Jourde och Jasenko Selimovic.
Händelsen med Storbritannien var något som låg i fokus under mötet.
Pernilla förklarade grundligt vilka olika grupper det finns i EU, vi tillhör ALDE-gruppen. Vad hon också förklarade var EU:s 7 grundläggande mål som är oerhört viktiga för ett fungerande samarbete. Några av dem var: Fred & stabilitet, tullunion och inre marknad, solidaritet och sammanhållning, fri rörlighet, hållbar utveckling, global aktör. Vi fick också veta vilka länder som var grundare i EU, och vad som från början var syftet.

Jasenko kom in en stund senare i mötet med en fantastisk energi, alla spärrade nog öronen lite extra när han började prata, det var så intressant! Han fortsatte spåret på brexit och förklarade hela situationen från början till nutid, orsaker och framtida konsekvenser. Alla fick en klump i magen när man fick höra det såhär noggrant förklarat, frågan lyftes från gruppen ”hur ska vi göra som individer för att påverka positivt på något sätt?” Hans svar var tydligt, fortsätt tänk liberalt, fortsätt kämpa för frihet, och fortsätt bekämpa populism. För att möta folks oro är det viktigt att inte låtsas som att ett problem inte finns, att säga ” nej det finns inget problem” är att egentligen öppna alla luckor för motståndarna som säger något annat. Att istället våga säga ”ja vi har ett problem, men vi har också lösningen” är en så mycket bättre utväg.

Mötet med Jasenko var otroligt givande, och vi är så glada att ha fått träffa honom.
Såklart får han 10/10 blåklintar.
// Olivia Dyfvelsten & Henny Tillberg.

Tisdagen började med en stabil frukost. Därefter begav sig somliga av oss till fots mot Europaparlamentet för att lyssna till Cecilia Wikström, EU-parlamentariker som ansvarar för migrationsfrågor och är den 12:e mest inflytelserika av alla 751 st!
I ett stort konferensrum på åttonde våningen hade hon, istället för ett inövat manus, ett trevligt samtal med oss där hon berättade och frågade oss om vad vi och hon gjorde eller arbetade med. Cecilia Wikström är ursprungligen präst i Svenska kyrkan och i valet till EU-parlamentet 2002 stod hon på förmiddagen i Uppsala domkyrka och predikade och mot kvällen samma dag fick hon beskedet att hon blivit invald till parlamentet!
För övrigt arbetar Cecilia med ett utarbetande av en gemensam konvention för att alla EU-länder skall ta ett gemensamt ansvar för flyktingarna- eller betala genom dylika sanktioner. Hon arbetar för en större rättvisa mellan EU-länderna och påstår att om alla flyktingar som kommit hitintills fördelats jämt över hela Europa, hade en stad som Åhus på 10 000 invånare endast behövt ta emot cirka 20 st människor!
Cecilia blev också förfärad av att höra att SD låtits lägga beslag på den svenska flaggan och att den gjorts som deras egna symbol, och hon pådrev för att den svenska flaggan skall tas i försvar som något att vara oerhört stolt och tacksam över!
Vårt relativt korta men personliga möte var mycket uppskattat, och jag tror att att jag talar för hela gruppen. Många av oss ser dessutom fram emot att följa i hennes fotspår, något som också bekräftades av Cecilias simpla handuppräckning då alla röstade för att vilja ha hennes jobb.
//Benjamin Forssblad