Hinder för fritt skolval behöver undanröjas

Lördag 5 mars 2022

Nu och fram till 13 mars kan föräldrar välja skola för barn som ska börja förskoleklass och åk 7. De allra flesta väljer en skola nära hemmet men möjligheten att välja något annat är viktig.  I Kristianstad har vi skolor med olika profiler som till exempel idrott, musik, språk och olika pedagogiska inriktningar.

Valfriheten är viktig, och omfattar alla. Men i praktiken finns det hinder för skolval, hinder som behöver undanröjas.

Friskolor är en viktig del av det svenska utbildningssystemet och de är här för att stanna. Men kösystem gör det svårt för familjer som inte  ställt sina barn i kö långt innan skolstart. Chansen att få en plats är då ofta liten eller obefintlig.

För att skolvalet även i praktiken ska vara lika för alla behöver regler ändras. Kösystem måste tas bort eller begränsas och skolvalet samordnas så att val till kommunala och fristående skolor görs i samma plattform och på lika villkor. Först då låser vi upp alla positiva möjligheter som mångfalden av skolor och skolvalet innebär.

Daniél Tejera (L)

Ordförande Barn- och utbildningsnämnden