Milnergymnasiet blir grundskola

500 elever från årskurs 4 till 9

Onsdag 10 november 2021

Kristianstad växer. Det märks inte minst i våra förskolor och skolor. Vi har ett stort behov av nya förskoleavdelningar och klassrum, särskilt i och runt centrala Kristianstad. I Hammar har många nya bostäder byggts vid C4 Shopping och fler planeras vid Hammars skola de kommande åren.

Genom en effektivisering av gymnasieskolan har nu Milnerskolan blivit möjlig att anpassa till grundskola och på tisdagen fattade Barn- och utbildningsnämnden det definitiva beslutet om ombyggnation.

-Det är bra att vi kan använda en befintlig fastighet och skjuta nybygge en tid framåt. Milnerskolan har visserligen många år på nacken, men är gediget bygd och kommer bli en utmärkt skola för yngre elever. Att kostnaden för renovering är betydligt lägre än nybyggnation är en stor fördel, säger Daniél Tejera (L) ordförande i nämnden.

Genom en omorganisation i skolområdet kommer Hammars skola bli en en skola för årskurs F-3 och grundsärskola. Efter renoveringen kommer Milnerskolan att kunna ta emot tre paralleller i årskurs 4-9, totalt 18 klasser och ca 500 elever.

Renoveringen startar under första halvåret 2022 och skolstart kommer ske höstterminen 2023.

Daniél Tejera

Ordförande i barn och utbildningsnämnden

Mejl   daniel.tejera@liberalerna.se