Moderaternas jakt på slöseriet är en rökridå

Efter valet hittade Moderaterna på tre nya tunga politiska uppdrag. Alla tre gick till  sverigedemokrater. Enligt kommunstyrelsens ordförande Camilla Palm är avsikten att dessa nya uppdrag ska identifiera och minska resursslöseriet inom skola, vård och omsorg. Kostnaden för dessa tre uppdrag landar på drygt 8 miljoner kronor under mandatperioden.

För att ta reda på vilka konkreta resultat detta initiativ lett fram till ställde vi liberaler frågor på senaste fullmäktige om vilket resursslöseri som identifierats. Håkan Englund (SD), vice ordförande i omsorgsnämnden svarar att man nu kommer att titta över bemanningen inom omsorgen och att det finns en övertalighet motsvarande 10-12 miljoner kronor, ett uttalande han tog tillbaka dagen efter. Fia Rosenstråles (SD), vice ordförande barn- och utbildningsnämnden, har identifierat att det behövs läggas ner skolor men berättade  inte varför och inte vilka. Camilla Palm valde att inte svara på frågan om hon var nöjd med arbetet som hennes sverigedemokratiska koalitionvänner har gjort under året.

Det behövs ingen djup analys för att förstå att alltihop är kohandel, ett politiskt avtal. De nya uppdragen , finansierade av medborgarnas skattepengar, används för att säkra politisk lojalitet från SD istället för att fokusera på de faktiska behoven inom kommunen, som fler lärare och undersköterskor. Camilla Palms ord om jakten på resursslöseri är en rökridå. Kristianstadsborna förtjänar öppenhet och effektivitet från sina politiska representanter. Detta lever Moderaternas styre inte upp till.

Daniél Tejera

Liberalerna