Opinionsinstitutet Inizio – Nordostskåningarnas värderingar.

Torsdag 3 augusti 2017

Christer Nylander

Politiker kan inte bara försöka vinna val, man måste jobba långsiktigt med att förändra värderingar i samhället också.

Före sommaren 2017 har opinionsinstitutet Inizio undersökt nordostskåningarnas syn på bland annat liberala värderingar. Det finns inga dramatiska skillnader jämfört med resten av Sverige. Men några områden utmärker sig.

I nordöstra Skåne är stödet något svagare för EU, internationellt samarbete, invandring och hbt-rättigheter. Stödet för valfrihet i välfärden är däremot starkare. Vi ser också något svagare framtidstro och dessutom oroväckande lågt förtroende för politiska partier och lokal media.

Jag tror att resultaten sammanvägt ger en delförklaring till varför Sverigedemokraterna och andra populistiska partier har starkare stöd i vår del av landet.

Politiker ska inte bara försöka vinna val, man måste jobba långsiktigt med att förändra värderingar i samhället också. Ska vår region växa och må bra behövs mer öppenhet, framtidstro, tillit och nyfikenhet. Därför är det ett problem att stödet för liberala värderingar är svagare här än i riket som helhet.

Christer Nylander, Kristianstad
Gruppledare för Liberalerna i riksdagen
Vice ordf i utbildningsutskottet

Några resultat:

Attityder
I nordöstra Skåne är man något mindre positiv till invandring än i resten av Sverige. Skillnaden är dock liten.
Det är också något svagare stöd för EU och internationellt samarbete.
Lite svagare stöd för HBT-rättigheter i nordöstra Skåne
Ingen nämnvärd skillnad i synen på jämställdhet, mycket högt stöd i både riket och nordöstra Skåne.

Framtidstro
Lägre framtidstro i nordöstra Skåne än i riket såväl för den egna familjen som för hemorten.

Förtroende
I nordöstra Skåne har man större förtroende för medmänniskor, men lägre förtroende för politiska partier och lokal media i förhållande till riket.

Fakta om undersökningen
Genomförd april-maj 2017 med hjälp av Inizio web-paneler på uppdrag av liberaler i nordöstra Skåne
Svarspanel nordöstra Skåne 462 personer
Jämförelsepanel riket 1000 personer

Läs mer om vår politik , 14 punkter för ett bättre Kristianstad.