Ordningsvakterna blir färre. Punkt.

I en ordrik insändare den 14 februari försöker Camilla Palm (M) och Ian Fernheden(SD) värja sig från kritiken mot att pengarna till ordningsvakter i centrala Kristianstad prioriteras bort. Inget av det som framhålls i texten ändrar på faktum. Ordningsvakterna i centrum blir färre. Punkt. Det förvånar mig att just Moderaterna och Sverigedemokraterna prioriterar ner närvaron av trygghetsskapande ordningsvakter. Båda partier hade trygghetsfrågan mycket högt på listan med vallöften och jag är ganska säker på att deras väljare och näringsidkare i Kristianstad förväntar sig att detta prioriteras. Ordningsvakterna bekämpar i första hand inte den organiserade kriminaliteten, det är polisens uppgift. Men deras närvaro förebygger stölder och våldsbrott. Mordförsöket under förra helgen hade kunnat avstyras om det funnits ordningsvakter i tjänst som krogpersonal kunde kontaktat.

Det minsta vi kan begära av de styrande politikerna är att de försöker genomföra vad de lovat. Inte ens detta lyckas de med. Kristianstad förtjänar bättre.

Daniél Tejera (L)

Gruppledare