Christer Nylander (L): Regeringen måste ta stranderosionen i Skåne på allvar

Onsdag 16 november 2016

Det behövs en nationell strategi för att motverka konsekvenserna av att stränderna i Skåne riskerar erodera bort. Det menar Liberalernas riksdagsledamot Christer Nylander som nu lyfter frågan i riksdagen.

– Stranderosionen är redan ett problem på flera håll längs den svenska kusten och allt tyder på att det kommer att vara ett växande problem till följd av den hårdare väderlek som följer med klimatförändringarna. Det innebär att naturvärden som turistintressen och rekreationsområden riskerar gå förlorade. För människor som bor i riskområden kan det innebära en personlig tragedi.

– Flera kommuner, men också frivilliga, lägger ned tid och resurser i arbetet för att rädda kusterna. Men detta är ett nationellt problem. Därför måste staten ta ett ökat ansvar.

– År 2015 tillsattes en utredning för att bland annat identifiera risker med klimatförändringar och stärka klimatanpassningen i Sverige. Det finns ett stort behov av en sådan utredning, men det finns också behov av snabba åtgärder. Skador har redan skett och stora värden är redan akut hotade. Sverige behöver en offensiv nationell strategi mot stranderosion och det behövs ett ökat nationellt ansvarstagande, avslutar Christer Nylander som nu i en riksdagsfråga kräver att regeringen agerar skyndsamt.

Frågan är bifogad till pressmeddelandet.

Kontakt:
Christer Nylander, riksdagsledamot (L), v. ordf. utbildningsutskottet, 070-252 28 22img_3491